СЛОВО И ТЕЛО THE BODY WORD

главная страница программа выступлений 2006 мастер-классы 2006 концепция фестиваля Гостевая книга Русская версия 2005 English version 2005 фотоальбом 2005 "Притяжение" - Российский Вестник Контактной Импровизации
международный фестиваль современные формы танца, искусства импровизации и перформанса во взаимодействии с литературой

«Бадминтон опера»

(оригинальное название - SULKAPALLO-OOPPERA)

музыка MAX SAVIKANGAS
идея, сценография, режиссура - JUHA-PEKKA HOTINEN и TEEMU MÄKI

Главная тема этого спектакля – насилие. Оно может принимать очень разнообразные формы, как явные и ожидаемые, так и скрытые, которые трудно распознать и сложно измерить. В нашей опере мы дело не столько с очевидными формами насилия (как например рабство или война), сколько с тем насилием, которое спрятано в структуре экономики и культуры, в наших привычках повседневных мыслей и чувств. Такое незримое насилие наиболее распространено, а явные взрывы насилия просто являются его побочным продуктом.
Один из подходов к вопросу насилия в нашем спектакле – политический, даже марксистский. В соответствии с ним насилие – это эксплуатация, заложенная в структуре капиталистической экономики, то есть насилие – главное и преимущественное средство для получения прибыли.
Другой подход – психологический, даже психоаналитический. Здесь насилие предстает как основная и преимущественная форма сексуальных отношений или их сублимация. В этом образе мысли для агрессора, а подчас и для жертвы, насилие является и средством и целью, и удовольствием.
Наша опера задает вопрос: как связаны эти формы и мотивации насилия?
Наша опера пытается быть настоящим мультидисциплинарным произведением искусства, в котором разные формы выразительности (музыка, текст, действие, актерская игра, изображение и т.д.) одинаково важны. Мы показываем, какой могла бы быть опера, если бы она отказалась от своей традиционности, иерархии ролей, где все предопределено и подчинено музыке или развитию истории.
Наша опера задумывалась как ужасно серьезная и ужасно смешная. Несмотря на возмутительно, подчас, звучащие темы, наша работа пытается быть анти-зрелищем: у нее нет шокирующих трюков, это ни триллер, ни Аристотелева драма. Мы хотели, чтобы возникло чувство поэтического эссе.

танцоры: Minna Harjuniemi, Jukka Ruotsalainen

«BADMINTON OPERA»

(original title: SULKAPALLO-OOPPERA)
MAX SAVIKANGAS (musical composition)
JUHA-PEKKA HOTINEN and TEEMU MÄKI (script, visualization and direction)

The main theme of our opera is violence. Violence has numerous forms, some obvious and explicit, some structural, hard to recognize and difficult to measure. In our opera, we are not so much dealing with the obvious forms of violence, for example war and slavery. Instead, we are focusing on the violence that is hiding in the structures of economy and culture, and in our common patterns of thought and mechanisms of emotion. This structural, often invisible violence the widest-spread and the most influential branch of violence. The explicit bursts of violence are merely by-products of it.

One perspective into violence in our opera is political, even downright Marxist. According to it the main form of violence is the exploitation that is built into the structure of capitalist economy. This means that violence is first and foremost a utility tool – a means of gaining calculable profit.

Another perspective into violence in our opera is psychological, even downright psychoanalytical, according to which violence is first and foremost a form of sex drive or its sublimation. In this thinking it is thought that for the aggressor – and occasionally for the victim too – violence can be a end in itself, pleasurable as such.

Our opera asks: How do these various forms of and motivations for violence connect?

Our opera tries to be a truly multidisciplinary gesamtkunswerk, where various branches of expression (music, text, acts, acting, visuality etc.) are of equal importance. We present a vision of what opera as an art form could be like if it gave up its traditional, hierarchical character, where everything is subordinated to music or to narrative.

Our opera is meant to be both deadly serious and hilarious. In spite of the possibly outrageous-sounding themes our work tries to be an anti-spectacle: it has no shock-effects, it is neither a thriller nor an Aristotelian drama. We meant it to have the feel of a poetic essay.

About the authors:

Max Savikangas (1969–) is a Finnish composer and musician. He studied composition in the Sibelius Academy. His main instrument as a musician is viola. In addition to writing sheet and electronic music he has been active as a performing musician, both in the contemporary classical side and in the realm of improvised music. http://www.uusinta.com/
Juha-Pekka Hotinen (1957–) is a Finnish theatre director and theorist. He is also a teacher in Theatre Academy of Finland (department of directing and dramaturgy). Teemu Mäki (1967–) is a Finnish artist (doctor of fine arts) active in various fields of art, philosophy and politics.

The performers:
Two singers: Tuukka Haapaniemi (bass), Susanna Tollet (alto)
A pianist: Ilmo Ranta
Four actors: Minna Harjuniemi, Seppo Merviä, Jukka Ruotsalainen and Miikka Tuominen (in Saint-Petersburg only Minna Harjuniemi and Jukka Ruotsalainen)
Light design: Tuukka Törneblom
Duration: 110 minutes

Financial support: The City of Helsinki, Kiasma-theatre, LUSES (The Foundation for the Promotion of Finnish Music), The Finnish Cultural Foundation, Art Council of the Uusimaa Region
Production: Finnish Contemporary Theatre Museum, Kiasma-theatre.
Producer: Mirva Pulkkinen
Premiere: Kiasma-theatre October 6, 2005 New Dance, Helsinki, Barker theater, Turku.

Hosted by uCoz