| Sunniva Huglen
My research into
movement is based on contemporary forms of dance and somatic practises. My
dance work varies from improvisation to experimental work and projects on
location -often in public spaces in the city. The essence of my practise is
availability and awareness. Reality is the impulse-giving element. The question
is how I read it and map it. I am no expert and are not attracted of
perfection. To me it is not the outer form that is the most remarkable about
life and body, but the inner dynamics that creates and maintain the form.
I see The BodyWord
festival as a great possibility of meeting and redefine my work through an
inter-subjective perspective, an opportunity I believe initiate a stimulating
process. To research material and method via conversation, observation and
demonstration/presentation outlines a dialogue -verbal as well as physical-
crossing the lines of thought. Communication is a choice from where the
reflections of how we understand reality can widen. I would like to take part
of and share this approach of making distinctions and orientate experiences
originated from a variety of intentions.
In my performance
"Hungry for Experience" and the workshop "Thinking is
Form" I would like to give examples of perceiving the body as place and
the place as movement. I am excited to use this simple suggestion for further
exploration in instant composition. The interplay between these elements will
help to clarify final decisions and affect compositional choices. A live
presentation of approximately 30 minutes length will incorporate
associative and intuitive situations/sensations carrying and possibly
rediscovering memories. My attitude is to get involved in the entire process at
once and avoid trying to understand everything from the beginning. I can
compare it with going for a walk to have a look around. This point of view
invites images and qualities in relation to the surrounding elements. The
intertwined component parts; the body, the place and the movement serve as a
sensitive membrane where personal experience can pass through. The subject of
composition occupies my consciousness while my preconscious insight undisturbed
can fine-tune perception with responsiveness. In the unstable process of
questioning and vary I can carefully misunderstand and unbend my language. As a
consequence of the absence of or disregard for established principles the
tendency is to get lost which is of great value to me.
|
Суннива Хуглен
Мое исследование движения опирается на современные формы танца и на соматические техники. Работы, которые я создаю, очень разнообразны: от импровизаций до экспериментов и проектов в среде, часто это городское пространство, открытое публике. В основе моей техники – availavility (пригодность или наличие) и осознание. Реальность – тот источник, что дает импульс. Вопрос в том, как я ее прочитаю и спроектирую. Не будучи экспертом, я не стремлюсь к совершенному воспроизведению. Как в жизни, так и в теле меня привлекает не внешняя форма, а та внутренняя динамика, которая создает форму и поддерживает ее сохранение.
В своей работе «Жажда опыта» (“Hungry for Experience”) и воркшопе «Мышление - это форма» (“Thinking is Form”) я стремлюсь передать восприятие тела как пространства, а пространства - как движения. Мне интересно использовать эту простую мысль как основу для последующего погружения в сочинительство. Мое намерение – окунуться сразу в процесс, не боясь что-то упустить с самого начала. Я бы сравнила это с ознакомительной прогулкой. В отношении окружающего рождаются образы и проявляются характерные качества. То, что в нашем восприятии сплетено разъединяется. Тело, пространство и движение выступают как чувствительная мембрана, через которую пропускается личный опыт. Мое сознание занято тем, что я создаю, но незадействованное мной подсознание своей отзывчивостью настраивает мое восприятие. В ходе этого очень тонкого процесса я могу неправильно понять свой язык, сделать его жестким. В результате такого отсутствия или равнодушия к раз и навсегда установленным принципам можно потеряться. Именно это меня и привлекает.
|